|  LIPASTO etusivu  |  YKSIKKÖPÄÄSTÖT etusivu  |  Yhteystiedot  | In English
 
Ilmaliikenteen yksikköpäästöjen käyttösuositukset

Tällä sivulla annetaan neuvoja lukujen soveltavaan käyttöön.

Erityisesti huomattavaa:
LIPASTO ilmaliikenteen yksikköpäästöt on määritelty isoympyräetäisyyttä käyttäen ja siksi myös tietyn reitin päästöjä laskettaessa on käytettävä isoympyräetäisyyttä.

 
 
 

Ilmaliikenteen yksikköpäästöjen käyttösuositukset

Johdanto

LIPASTO-laskentajärjestelmän yksikköpäästöluvut lentoliikenteen henkilöliikenteelle perustuvat vuoden 2008 tietoihin koskien lentoja joiden lähtöpaikka ja/tai kohde on Suomessa. Luvut ovat hyvä kuvaus Suomen lentoliikenteen päästöistä matkustajakilometriä kohden, sillä luvut perustuvat todellisiin, vuonna 2008 toteutuneisiin matkustajamääriin.

Päästöjen laskenta tietylle lentomatkalle

Energiankulutuksen ja päästöjen kokonaismäärän laskenta tietylle matkalle on yksinkertaista seuraavia vaiheita noudattaen.

1. Selvitetään lähtöpaikan ja kohteen välinen isoympyräetäisyys (km). Internetissä on tarjolla lukuisia ilmaisia karttapalveluita, joissa voidaan laskea minkä tahansa kaupunki- tai lentokenttäparin välinen etäisyys. Menopaluulennon tapauksessa etäisyys kerrotaan kahdella.

2. Valitaan oikea vyöhyke: LIPASTO yksikköpäästöt on määritelty erikseen lyhyille ja pitkille kotimaanlennoille, lyhyille ja pitkille Euroopan lennoille sekä Euroopan ulkopuolisille kaukolennoille.

3. Valitaan oikea kone- tai reittityyppi: suihku- tai potkuriturbiinikone ja reitti- tai lomalento. Lyhyillä matkoilla lennetään lähestulkoon yksinomaan reittilentoja ja pitkät lennot lennetään suihkukoneilla. Mikäli ei ole tietoa koneen tai reitin tyypistä, valitaan lentojen lukumäärillä painotettu keskiarvo, joka kuvaa Suomen keskiarvoista tilannetta 2008.

4. Poimitaan valintojen 2 ja 3 avulla saatu yksikköpäästökerroin (g/hkm) ja kerrotaan se kohdan 1 lennetyllä kilometrimäärällä sekä matkaseurueen henkilölukumäärällä.



Last updated 20.4.2009