|
Suomen
rautatieliikenteen päästöt ja energiankäyttö vuonna 2018 |
RAILI 2018 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
HENKILÖLIIKENNE |
CO [t/a] |
HC [t/a] |
NOx [t/a] |
Hiukkaset [t/a] |
CH4 [t/a] |
N2O [t/a] |
SO2 [t/a] |
CO2 [t/a] |
Polttonesteen kulutus [t/a] |
Polttonesteen kulutus [m3/a] |
Sähköenergian käyttö [MWh/a](2 |
Sähköjunaliikenne(1 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,00 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
|
|
323 932 |
Dieseljunaliikenne |
5,1 |
1,3 |
51 |
1,12 |
0,35 |
0,087 |
0,023 |
5 949 |
1 884 |
2 259 |
|
Vaihtotyö/Dieselveturit |
0,42 |
0,20 |
3,1 |
0,072 |
0,0074 |
0,0021 |
0,00050 |
131 |
41 |
50 |
|
Lähiliikenne |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,00 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
|
|
129 360 |
HENKILÖLIIKENNE YHTEENSÄ |
5,5 |
1,5 |
54 |
1,2 |
0,36 |
0,090 |
0,023 |
6 080 |
1 925 |
2 308 |
453 292 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
TAVARALIIKENNE |
CO [t/a] |
HC [t/a] |
NOx [t/a] |
Hiukkaset [t/a] |
CH4 [t/a] |
N2O [t/a] |
SO2 [t/a] |
CO2 [t/a] |
Polttonesteen kulutus [t/a] |
Polttonesteen kulutus [m3/a] |
Sähköenergian käyttö [MWh/a] |
Sähköjunaliikenne |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
|
|
216 340 |
Dieseljunaliikenne |
115 |
50 |
906 |
17 |
2,1 |
0,61 |
0,14 |
37 804 |
11 971 |
14 354 |
|
Vaihtotyö/Dieselveturit |
51 |
24 |
374 |
8,6 |
0,89 |
0,25 |
0,060 |
15 670 |
4 962 |
5 950 |
|
TAVARALIIKENNE YHTEENSÄ |
166 |
74 |
1 280 |
26 |
3,0 |
0,86 |
0,20 |
53 475 |
16 934 |
20 304 |
216 340 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
PELKÄT VETURIT |
CO [t/a] |
HC [t/a] |
NOx [t/a] |
Hiukkaset [t/a] |
CH4 [t/a] |
N2O [t/a] |
SO2 [t/a] |
CO2 [t/a] |
Polttonesteen kulutus [t/a] |
Polttonesteen kulutus [m3/a] |
Sähköenergian käyttö [MWh/a] |
Sähköveturit |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
|
|
9 608 |
Dieselveturit |
9,5 |
4,5 |
78 |
1,3 |
0,17 |
0,049 |
0,012 |
3 031 |
960 |
1 151 |
|
PELKÄT VETURIT YHTEENSÄ |
9,5 |
4,5 |
78 |
1,3 |
0,17 |
0,049 |
0,012 |
3 031 |
959,8 |
1150,9 |
9607,5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
CO [t/a] |
HC [t/a] |
NOx [t/a] |
Hiukkaset [t/a] |
CH4 [t/a] |
N2O [t/a] |
SO2 [t/a] |
CO2 [t/a] |
Polttonesteen kulutus [t/a] |
Polttonesteen kulutus [m3/a] |
Sähköenergian käyttö [MWh/a] |
Sähköjunaliikenne |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
|
|
679 239 |
Dieseljunaliikenne |
181 |
80 |
1 412 |
28 |
3,6 |
1,0 |
0,24 |
62 585 |
19 819 |
23 763 |
|
SÄHKÖ JA DIESEL YHTEENSÄ |
181 |
80 |
1 412 |
28 |
3,6 |
1,0 |
0,24 |
62 585 |
19 819 |
23 763 |
679 239 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(1 Sähköjunaliikenteen käytönaikaiset päästöt ovat nolla |
(2 Sähköjunaliikenteen ajolangasta ottaman sähköenergian
määrä. Muuntaja-, rajajohto- ja
siirtohäviöiden osuus huomioitu. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Lähde: RAILI
2018 laskentajärjestelmä |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Päivitetty:
16.8.2019 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
VTT, Jenni
Eckhardt |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Email:
etunimi.sukunimi@vtt.fi |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|