|
Suomen
rautatieliikenteen päästöt ja energiankäyttö vuonna 2017 |
RAILI 2017 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
HENKILÖLIIKENNE |
CO [t/a] |
HC [t/a] |
NOx [t/a] |
Hiukkaset [t/a] |
CH4 [t/a] |
N2O [t/a] |
SO2 [t/a] |
CO2 [t/a] |
Polttonesteen kulutus [t/a] |
Polttonesteen kulutus [m3/a] |
Sähköenergian käyttö [MWh/a](2 |
Sähköjunaliikenne(1 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,00 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
|
|
291 508 |
Dieseljunaliikenne |
4,4 |
1,1 |
45 |
0,99 |
0,32 |
0,080 |
0,020 |
5 385 |
1 705 |
2 045 |
|
Vaihtotyö/Dieselveturit |
0,42 |
0,20 |
3,1 |
0,072 |
0,0074 |
0,0021 |
0,00050 |
131 |
41 |
50 |
|
Lähiliikenne |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,00 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
|
|
121 327 |
HENKILÖLIIKENNE YHTEENSÄ |
4,9 |
1,3 |
48 |
1,1 |
0,33 |
0,082 |
0,021 |
5 516 |
1 747 |
2 094 |
412 835 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
TAVARALIIKENNE |
CO [t/a] |
HC [t/a] |
NOx [t/a] |
Hiukkaset [t/a] |
CH4 [t/a] |
N2O [t/a] |
SO2 [t/a] |
CO2 [t/a] |
Polttonesteen kulutus [t/a] |
Polttonesteen kulutus [m3/a] |
Sähköenergian käyttö [MWh/a] |
Sähköjunaliikenne |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
|
|
227 891 |
Dieseljunaliikenne |
118 |
49 |
910 |
18 |
2,2 |
0,63 |
0,15 |
39 056 |
12 368 |
14 829 |
|
Vaihtotyö/Dieselveturit |
51 |
24 |
374 |
8,6 |
0,89 |
0,25 |
0,060 |
15 670 |
4 962 |
5 950 |
|
TAVARALIIKENNE YHTEENSÄ |
169 |
73 |
1 284 |
27 |
3,1 |
0,88 |
0,21 |
54 727 |
17 330 |
20 779 |
227 891 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
PELKÄT VETURIT |
CO [t/a] |
HC [t/a] |
NOx [t/a] |
Hiukkaset [t/a] |
CH4 [t/a] |
N2O [t/a] |
SO2 [t/a] |
CO2 [t/a] |
Polttonesteen kulutus [t/a] |
Polttonesteen kulutus [m3/a] |
Sähköenergian käyttö [MWh/a] |
Sähköveturit |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
|
|
9 608 |
Dieselveturit |
9,5 |
4,5 |
78 |
1,3 |
0,17 |
0,049 |
0,012 |
3 031 |
960 |
1 151 |
|
PELKÄT VETURIT YHTEENSÄ |
9,5 |
4,5 |
78 |
1,3 |
0,17 |
0,049 |
0,012 |
3 031 |
959,8 |
1150,9 |
9607,5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
CO [t/a] |
HC [t/a] |
NOx [t/a] |
Hiukkaset [t/a] |
CH4 [t/a] |
N2O [t/a] |
SO2 [t/a] |
CO2 [t/a] |
Polttonesteen kulutus [t/a] |
Polttonesteen kulutus [m3/a] |
Sähköenergian käyttö [MWh/a] |
Sähköjunaliikenne |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
|
|
650 334 |
Dieseljunaliikenne |
183 |
79 |
1 410 |
29 |
3,6 |
1,0 |
0,24 |
63 273 |
20 036 |
24 024 |
|
SÄHKÖ JA DIESEL YHTEENSÄ |
183 |
79 |
1 410 |
29 |
3,6 |
1,0 |
0,24 |
63 273 |
20 036 |
24 024 |
650 334 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(1 Sähköjunaliikenteen käytönaikaiset päästöt ovat nolla |
(2 Sähköjunaliikenteen ajolangasta ottaman sähköenergian
määrä. Muuntaja-, rajajohto- ja
siirtohäviöiden osuus huomioitu. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Lähde: RAILI
2017 laskentajärjestelmä |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Päivitetty: 14.11.2018 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
VTT, Jenni Eckhardt |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Email:
etunimi.sukunimi@vtt.fi |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|