|
Suomen
rautatieliikenteen päästöt ja energiankäyttö vuonna 2012 |
RAILI 2012 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
HENKILÖLIIKENNE |
CO [t/a] |
HC [t/a] |
NOx [t/a] |
Hiukkaset [t/a] |
CH4 [t/a] |
N2O [t/a] |
SO2 [t/a] |
CO2 [t/a] |
Polttonesteen kulutus [t/a] |
Polttonesteen kulutus [m3/a] |
Primäärienergian käyttö
[TJ/a](2 |
Sähköenergian käyttö MWh/a |
Sähköjunaliikenne(1 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
|
|
2 370 |
367 803 |
Dieseljunaliikenne |
16 |
6,1 |
132 |
2,6 |
0,6 |
0,14 |
0,06 |
9 791 |
3 108 |
3 678 |
132 |
|
Vaihtotyö/Dieselveturit |
0,6 |
0,3 |
4,1 |
0,1 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
175 |
56 |
66 |
2 |
|
Lähiliikenne |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
|
|
619 |
96 099 |
HENKILÖLIIKENNE YHTEENSÄ |
16 |
6 |
136 |
2,7 |
0,6 |
0,14 |
0,06 |
9 966 |
3 163 |
3 744 |
3 124 |
463 902 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
TAVARALIIKENNE |
CO [t/a] |
HC [t/a] |
NOx [t/a] |
Hiukkaset [t/a] |
CH4 [t/a] |
N2O [t/a] |
SO2 [t/a] |
CO2 [t/a] |
Polttonesteen kulutus [t/a] |
Polttonesteen kulutus [m3/a] |
Primäärienergian käyttö
[TJ/a] |
Sähköenergian käyttö [MWh/a] |
Sähköjunaliikenne |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
|
|
1 249 |
193 748 |
Dieseljunaliikenne |
203 |
87 |
1 590 |
31 |
3,8 |
1,1 |
0,4 |
66 654 |
21 174 |
25 057 |
902 |
|
Vaihtotyö/Dieselveturit |
69 |
32 |
492 |
12 |
1,2 |
0,3 |
0,1 |
21 006 |
6 673 |
7 897 |
284 |
|
TAVARALIIKENNE YHTEENSÄ |
272 |
119 |
2 082 |
43 |
5,0 |
1,4 |
0,6 |
87 660 |
27 846 |
|
2 435 |
203 051 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
PELKÄT VETURIT |
CO [t/a] |
HC [t/a] |
NOx [t/a] |
Hiukkaset [t/a] |
CH4 [t/a] |
N2O [t/a] |
SO2 [t/a] |
CO2 [t/a] |
Polttonesteen kulutus [t/a] |
Polttonesteen kulutus [m3/a] |
Primäärienergian käyttö
[TJ/a] |
Sähköenergian käyttö [MWh/a] |
Sähköveturit |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
|
|
47 |
7 279 |
Dieselveturit |
5,5 |
2,6 |
45 |
0,8 |
0,1 |
0,03 |
0,01 |
1 742 |
553 |
655 |
24 |
|
PELKÄT VETURIT YHTEENSÄ |
5,5 |
2,6 |
45 |
0,8 |
0,1 |
0,03 |
0,01 |
1 742 |
553 |
655 |
70 |
7 279 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
CO [t/a] |
HC [t/a] |
NOx [t/a] |
Hiukkaset [t/a] |
CH4 [t/a] |
N2O [t/a] |
SO2 [t/a] |
CO2 [t/a] |
Polttonesteen kulutus [t/a] |
Polttonesteen kulutus [m3/a] |
Primäärienergian käyttö
[TJ/a] |
Sähköenergian käyttö [MWh/a] |
Sähköjunaliikenne |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
|
|
4 285 |
664 929 |
Dieseljunaliikenne |
293 |
128 |
2 263 |
46 |
5,7 |
1,6 |
0,6 |
99 368 |
31 563 |
4 399 |
1 345 |
|
SÄHKÖ JA DIESEL YHTEENSÄ |
293 |
128 |
2 263 |
46 |
5,7 |
1,6 |
0,6 |
99 368 |
31 563 |
4 399 |
5 629 |
664 929 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(1 Sähköjunaliikenteen käytönaikaiset päästöt ovat nolla |
|
|
|
|
|
(2 Primäärienergian laskennassa käytetty sähköenergian tuotannon
hyötysuhde (55,8 %, kerroin 1,79) on saatu jakamalla Tilastokeskuksen
Energiatilaston ilmoittama sähkön kokonaiskulutus vuonna 2012 (85131GWh)
sähköntuotannon energialähteiden kulutuksella (152500GWh) |
|
(3 Sähköjunaliikenteen ajolangasta ottaman sähköenergian
määrä. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Lähde: RAILI
2012 laskentajärjestelmä |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Päivitetty: 30.10.2015 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
VTT, Kari Mäkelä |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Email:
etunimi.sukunimi@vtt.fi |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|