|
Pakokaasujen rikkidioksidi SO2
syntyy polttoaineessa epäpuhtautena olevan rikin (S)
yhtyessä palamistapahtumassa happeen, jolloin syntyy rikin
oksideja (SO, SO2, SO3). Lähes 100 % polttoaineen
sisältämästä rikistä muuttuu oksideiksi, koska
palamisreaktioiden kinetiikka on sellainen, että oksidit
ovat rikille termodynaamisesti edullisin muoto. Toisin kuin
voimalaitosten savukaasuista, rikkiä ja sen oksideja ei ole
käytännössä mahdollista poistaa moottorien pakokaasuista.
Siksi rikkipäästöjä voidaan vähentää vain vähentämällä
polttoaineessa olevan rikin määrää.
Rikin vähentämistä polttoaineesta on nopeuttanut myös tarve
käyttää tehokkaita pakokaasun puhdistimia. Rikki heikentää
katalysaattorien toimintatehoa bensiinimoottorisissa
autoissa ja erityisen haitallinen se on tehokkaissa
dieselkatalysaattoreissa, joissa se muodostaa pakokaasun
hiukkasiin sitoutuvia sulfaattiyhdisteitä.
Rikkidioksidia syntyy polttoaineen kulutuksen suhteessa eli
kaiken polttoaineessa olevan rikin oletetaan tulevan
pakoputkesta ulos.
Rikkidioksidi aiheuttaa maaperän happamoitumista ja
aiheuttaa oireita hengitysteissä. Tieliikenteen
rikkidioksidipäästöjen osuus on 2 % kokonaispäästöistä. Sen
osuus ei siten ole merkittävä
kokonaisrikkidioksidipäästöissä, mutta muiden
liikennepäästöjen tavoin ne vapautuvat ilmaan lähellä
ihmisten hengityskorkeutta. Siksi niiden merkitys
taajamailman epäpuhtauspitoisuuksissa on paljon suurempi
kuin muiden suorien päästöjen osuus. Osuus on päästöjen
vähentymisestä huolimatta pysynyt ennallaan, koska muukin
lähteet ovat kyenneet vähentämään päästöjään voimakkaasti.
|