|
Hiilidioksidi CO2 on
polttoaineen täydellisen palamisen lopputuote vesihöyryn
ohella. Myös pakokaasun hiilimonoksidi (CO) muuttuu ilmassa
verrattain nopeasti hiilidioksidiksi. Hiilidioksidilla ei
ole terveysvaikutuksia, mutta se on merkittävin
kasvihuoneilmiötä aiheuttava kaasu. Tällä hetkellä ei ole
käytettävissä tekniikkaa hiilidioksidin kohtuulliseksi
poistamiseksi pakokaasusta. Hiilidioksidin määrä on suorassa
suhteessa käytetyn polttoaineen määrään eikä tämä suhde ole
riippuvainen ajo-olosuhteista. Jokaisesta fossiilisesta
bensiinilitrasta syntyy 2350 grammaa hiilidioksidia ja
dieselöljylitrasta 2660 grammaa. Pakokaasuja syntyy yhdestä
polttoainelitrasta kaikkiaan noin 16 kg, josta kuitenkin
vain noin 1 % on haitallisia yhdisteitä (loppu on
enimmäkseen typpeä ja vesihöyryä).
Biopolttoaineet
Hiilidioksidipäästöjä voidaan alentaa ottamalla käyttöön
biopolttoaineita. Vaikka pakoputkesta edelleen tulee
hiilidioksidia lähes entiseen malliin, voidaan
laskennallisesti katsoa päästöjen alentuneen, koska
biopolttoaineen raaka-ainetta tuotettaessa hiiltä sitoutuu
uudelleen raaka-aineeseen. Näissä luvuissa biopolttoaineita
on pidetty hiilineutraaleina käyttövaiheessa eli CO2
päästövähenemä on saman suuruinen kuin biopolttoaineen
osuus. Suomen lain mukaan mukaan vuonna 2014 on
liikennepolttoaineissa oltava biokomponentteja 8 % ja vuonna
2020 20 %.
|